تولید علوفه هیدروپونیک و کاربرد آن در تغذیه دام

تولید علوفه هیدروپونیک و کاربرد آن در تغذیه دام

تولید علوفه هیدروپونیک کاربرد آن در تغذیه دام

جوانه های تازه غلات در رژیم غذایی دام اثری مهمی دارد. جوانه تازه زیاد شدن جذب آنزیم در دام جذب بهتر عناصر غذایی آزاد شدن انرژی و زیاد شدن عملکرد می شود.

تولید علوفه به روش هیدروپونیک به منظور جوانه زدن ودر رشد بذر در محیطی بدون هیچ گونه بیماری در تغذیه دام انجام می‌شود. غذای اصلی دام در این روش بیشتر از دانه جو استفاده می شود.

استفاده از این روش باعث کم مصرف کردن آب، تولید علوفه در تمام فصل سال، کم شدن زمان تولید و برداشت، کم شدن هزینه تولید و ارزش غذایی بالا می شود.

قبل از کشت بذر را باید پاک کرد و خیساند. بعد از جوانه زنی آن را به سینی های کشت انتقال داد. برای هر متر مربع از محیط کشت 2.5 تا 5 کیلوگرم بذر نیاز است.

در شرایط مناسب و با کنترل و تنظیم درجه حرارت، نور، رطوبت و تهویه در مدت یک هفته در سینی ها محصول به صورت یک پارچه سبز می شود.

زمانی که علوفه به 20سانت رسید آن را برای دام برداشت می کنند. یک کیلو بذر 6 تا 10 کیلوگرم علوفه تولید می کند. در بحران خشک سالی و تامین علوفه برای دام به مشکل برمی خورند. تبدیل دانه به علوفه با استفاده از روش آب کشت یا هیدروپونیک انجام شود.

هیدروپونیک یا کشاورزی بدون خاک روشی برای کشت تولید علوفه برای دام است. کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک این روش پایه گذاری کردند. این روش اتاقک ها با سیستم کاملا بسته ساخته شده شرایط مناسب گیاه مثل نور، رطوبت، و تهویه فراهم می کنند. یکی از روش های اجرا شده در چنین محیط ها روش آب کشت است. در آن تولید علوفه برای تغذیه دام انجام می شود. بیشتر برای تولید علوفه از دانه جو استفاده می کنند.

در این روش یک کیلو بذر جو پس از گذشت 6تا 8روز حدود 5تا 10کیلو گرم علف تازه تولید می شود. در این روش بیشتر رشد گیاه و بافت ها در آب تشکیل می شوند. هیدروپونیک یا آب کشت روش کشت گیاه بدون خاک است. پایه و اساس کار این روش استفاده از آب و محلول غذایی حل شده در آن است.

دام ها در کشور بیشتر از سطح مراتع استفاده می کنند همین امرباعث شده مراتع نابود شود و میزان علوفه مورد نیاز برای دام کم شود.حفظ منابع طبیعی جز بستر حیاط بشر است. هیدروپونیک روش جدید برای فراهم کردن مواد غذایی برای دام است. جوانه زنی دانه غلات باعث شده ارزش ویتامین های آن به ویژه ویتامین B بالا رود.

تولید علوفه هیدروپونیک

تولید علوفه در کشت بدون خاک یا هیدروپونیک از نظر اقتصادی و اجتماعی ارزش بالای دارد. از این روش نیاز به زمین کمتر نسبت به سنتی است. میزان علوفه ی تولید شده به روش هیدروپونیک در مساحتی به ابعاد 6 متر در 9متر برابر با میزان علوفه مصرفی دام هنگام چراع در زمینی به مساحت 1200متر مربع است.

با این حساب برای تولید علوفه در کشت هیدروپونیک نیاز به زمین زیاد نبوده در مساحت کوچک می توانیم برای تولید علوفه برای دام بپردازیم. و فضای اضافی را برای نگه داری دام استفاده کنیم. در آفریقا در این روش کشت هیدروپونیک علوفه 250 راس گوسفند در 520 متر مربع نگهداری و تغذیه کرد. در حالی که با استفاده از روش سنتی پرورش تهیه غذا برای دام 2.5 هکتار فضا نیاز داریم.

تولید علوفه در کشت بدون خاک داری بیشترین پروتین و ویتامین مانند بتا کاروتن، عناصر میکرو و آنزیم است. 90تا 95 درصد دام برای هضم مواد غذایی دانه سبز نشده هستن مشکل پیدا می‌کنند. این نوع علوفه خوش خوراک تر بوده و سایر علوفه ها بهتر است

هر یک کیلو گرم علوفه کشت هیدروپونیک از نظر تغذیه معادل 3 کیلوگرم یونجه است. پس از 8 روز پروتئین دانه از 8 درصد به 11.5 درصد در علوفه سبز می رسد.

نتایج کیفیت علوفه گندم هیدروپونیک با دانه گندم معمولی

ماده مغذی علوفه گندم دانه گندم
ماده خشک(درصد) 31/6 90
پروتئین خام (درصد) 17/4 11/1
قابلیت هضم(درصد) 90/4 80
انرژی متابولیسم
(مگاژول /کیلو گرم) 13/4 12

اهمیت به این روش هیدروپونیک با تولید انبوه از اواسط دهه 1950در برخی نقاط جهان به ویژه کشورهای غربی و استرالیا شروع شد. در ایران شروع این نوع کشت به سال های بعد از انقلاب مربوط می شود. برای این هدف از اتاقک های بسته وشرایط خاص استفاده می شود. اتاقک های ساخته شده در ایران تا به امروز با ارتفاع 3متر و طول 4متر بهره برداری شده است.

برای نور دهی در این سیستم از لامپ های معمولی یا فلورسنت استفاده می شود. باید وسایلی برای تهویه و گردش هوا استفاده کرد
این امر نقش مهمی در جابه جا کردن اکسیژن و دی اکسید کربن و جلوگیری از بیماری ها ی قارچی دارد.

جهت خرید دستگاه علوفه ساز اینجا کلیک کنید

گرمای این اتاقک در زمان استفاده از سیستم روشنایی به این منظور روز است. حدود 20تا 24درجه سانتی گراد تا 16ساعت در شبانه روز پیشنهاد می شود. آب رسانی به گیاهان از پمپ و شبکه لوله کشی بر اساس این روش پاشیدن آب بر روی سینی کشت شده است.

آبیاری به نحوی است در بازده یک دقیقه ای آب پاشی به ازای 15تا 30دقیقه سیستم آب دهی فعال شود. میزان آب مصرفی برای هر کیلو گرم در این روش 1تا 2لیتر است. بستر اصلی رشد گیاه در این سیستم آب است. باید مواد مغذی مورد نیاز گیاه به صورت محلول در آب تامین شود. در سیستم هیدروپونیک از دانه های بذری غلات علوفه ای از جو یولاف استفاده می کنند.

بذر ها را پاک کرده در آب بخیسانید. و برای جلو گیری از رشد قارچ از مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید زمانی دانه ها جوانه زد در سینی مخصوص از جنس فایبرگلاس است قرار دهید و برای بذر مورد نیاز برای هر مترمربع از محیط کشت 2.5تا 5کیلو گرم است بستگی به شرایط محیطی کشت دارد از گذشت 7 الی 10روز رشد علوفه به صورت یک پارچه دیده می شود. علوفه شامل ریشه سفید رنگ 20تا 25سانتی متر بخش سبز رنگ و دانه سبز نشده پوسته و بدنه دانه‌ها سبز شده می باشد.
این مکان را فراهم می کنند تا در زمان خشک سالی بدون هیچ گونه مشکل و محدودیت بتوان علوفه مورد نیاز را فراهم کرد. می توان با یک کیلو گرم دانه در طی زمان 7تا 8 روز به 7تا 10 کیلو گرم علوفه به دست آورد.

تولید علوفه هیدروپونیک تلفیقی از تکنولوژی مدیریت و سرمایه گذاری است. شرایط این نوع کشت کاملا تحت کنترل است. آبیاری، کود دهی و کنترل تمام شرایط محیط را فراهم می کنند. تولید علوفه هیدروپونیک به مصرف آب و فراهم کردن تغذیه تازه دام در تمام فصل سال می شود استفاده کردن ازاین تکنولوژی می توان درفضای 33متر مربع هر روز یک تن علوفه تازه تولید می توان کرد. این مقدار علوفه برای خورداک روزانه یک دام داری 300راس دام گوسفند باشد مناسب است. شرایط اقلیمی گرم و خشک ایران و محدودیت منابع آبی استفاده روش تولید علوفه هیدروپونیک توصیه می شود.

مزیت های علوفه به روش هیدروپونیک

  • تولید علوفه در تمام فصل سال به صورت متوالی
  • علوفه سبز به طور کامل مورد مصرف دام قرار میگیرد
  • کیفیت بالا علوفه تولید شده در محیط کشت
  • کم شدن بیماری
  • کم مصرف کردن آب
  • در یک واحد سطح معین محصول بیشتری برداشت شده و صرفه جوی اقتصادی آن بالا است.
  • حذف هزینه های مانند شخم زنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *